Dział gospodarki, który zajmuje się wytwarzaniem produktów i półproduktów przeznaczonych do spożycia. Przykładem są produkty : mięsne, mleczne, pieczywo, cukiernicze.
W skład tego przemysłu wchodzą: rzeźnie, zakłady przetwórstwa rybnego i mięsnego, mleczarnie, piekarnie, cukrownie, przetwórstwo warzywno - owocowe, zakłady cukiernicze.
Każda branża stawia inne wymagania, które spełniają producenci etykiet. W branży spożywczej w etykietach ważny jest przede wszystkim aspekt przydatności do kontaktu z żywnością, a później oczywiście wizerunek, jakość i realne oddanie na zdjęciu rzeczywistej potrawy, warzyw czy owoców. Efekt powinien "SMAKOWAĆ" i pobudzać zmysły.
Nie należy zapominać o aspektach prawnych, normach unijnych. Wszystkie surowce stosowane do szeroko rozumianego pakowania żywności nie powinny, powodować przenikania do żywności substancji, które mogłyby wywierać niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka i nie powinny powodować zmian w składzie żywności, jej wyglądzie czy smaku.

ETYKIETY VS PRAWO (czytaj więcej)
1. niewprowadzenie produktu niebezpiecznego do obrotu,
2. wprowadzenie produktu niebezpiecznego do obrotu poza działalnością gospodarczą producenta,
3. ujawnienie się własciwości niebezpiecznych produktu po wprowadzeniu go do obrotu, chyba że własciwości te produkt miał jeszcze przed wprowadzeniem go do obrotu,
4. zgodnośc produktu z przepisami prawa w momencie wprowadzenia go do obrotu,
5. niemożność przewidzenia właściwości niebezpiecznych produktu w momencie jego wprowadzenia do obrotu, oceniana wg. stanu nauki i techniki w tym zakresie.
SUBSTANCJE DODATKOWE (czytaj więcej)

"Rozporządzenie UE nr 1169/2011 w sprawie informowania żywności definiuje etykietę jako jakąkolwiek metkę, znak firmowy, znak handlowy, ilustrację lub inny opis pisany, drukowany, tłoczony, odbity lub w inny sposób naniesiony na opakowanie lub pojemnik z żywnością lub dołączony do opakowania lub pojemnika z żywnością". Na etykiecie nie można podawać informacji, które są nierzetelne lub w sposób niewystarczająco szczegółowy przedstawiają opis środka spożywczego, co może doprowadzić do wprowadzenia konsumenta w błąd.

POPULARNE ZNAKI i CERTYFIKATY na ETYKIETACH nadrukowane, odnoszą się do produktu znajdującego się w opakowaniu.
- EUROLIŚĆ
Euroliść - znak ekologiczny przyznawany przez Komisję Europejską dla produktów ekologicznych w Unii Europejskiej. Umieszczany obowiązkowo na wszystkich paczkowanych produktach ekologicznych wyprodukowanych w jednym z państw członkowskich i spełniających obowiązujące normy wspólnotowe. Nie obejmuje produktów importowanych spoza terenu Unii. Euroliść przedstawia gwiazdki Unii Europejskiej ułożone w kształcie liścia na zielonym tle. Symbol ekologiczny zawiera dwa wyraźne przesłania: Natura i Europa.
- POZNAJ DOBRĄ JAKOŚĆ
Poznaj Dobrą Żywność (znak PDŻ) - znak ekologiczny przyznawany wysokiej jakości produktom żywnościowym, które spełniają kryteria, opracowane przez Kolegium Naukowe ds. jakości produktów żywnościowych. Symbol ekologiczny PDŻ przyznawany jest w ramach programu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który ma za zadanie promować artykuły rolno-spożywcze. Oznaczenie ekologiczne jest przyznawany przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi tylko tym artykułom rolno-spożywczym, które spełnią wymagania Programu Poznaj Dobrą Żywność, zostaną poddane ocenie Głównego Inspektora Jakości Handlowej oraz otrzymają pozytywną rekomendację Kolegium Naukowego ds. jakości produktów żywnościowych programu PDŻ. By produkt mógł otrzymać etykietę ekologiczną jakości Poznaj Dobrą Żywność, musi spełniać wymagania: w produktach, w których niezbędna jest obecność soli, jej zawartość nie powinna być wyższa niż 2% (za wyjątkiem wędzonek, kiełbas, wędlin, ryb i owoców morza, niektórych serów); produkty mięsne nie mogą zawierać dodatku mięsa odkostnianego mechanicznie (MOM i MDOM); w produktach, w których składnikiem jest tłuszcz utwardzony, obecność izomerów trans kwasów tłuszczowych powstałych w procesie technologicznym nie może przekroczyć 4 proc. w gotowym wyrobie.
- EKOland
Ekoland - znak ekologiczny najlepiej rozpoznawalny w Polsce symbol przeznaczony dla ekologicznej żywności. Przyznaje go Polskie Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi. Gospodarstwa, które ubiegają się o przyznanie oznaczenia ekologicznego muszą spełnić szereg kryteriów, m.i n.: użytkować działki w sposób służący zachowaniu bioróżnorodności, nie stosować wypalania traw, planować wypas zwierząt tak, aby nie zagrażał on ptakom łąkowym i cennym gatunkom roślinności dzikiej, a także chronić glebę i wodę. Gospodarstwa ekologiczne, które chcą posługiwać się znakiem ekologicznym Ekolandu nie mogą też produkować żywności modyfikowanej genetycznie (GMO).

Etykiety białe i kolorowe do kontaktu z żywnością, dla branży spożywczej. W przypadku tego typu etykiet istotne znaczenie ma ich sposób kontaktu z produktem. Etykiety żywnościowe pełnia najczęściej funkcje informacyjną i ozdobną, musza mieć wysokie walory estetyczne aby dobrze wyglądać na półce sklepowej. Etykiety zadrukowuje się techniką fleksograficzną w pełnym kolorze FULL COLOR w wysokiej rozdzielczości HD, automatyczną kontrolą jakości i pasowania i odwzorowaniem kolorów.
Etykiety można uszlachetnić z pomocą :
- złocenia,
- lakierowania wybiórczego,
- lakieru matowego.
Fachowo zaprojektowane opakowanie i spójna z nim etykieta pozwala Konsumentowi zapamiętać wizerunek dobrego i smacznego produktu. Dlatego istotne znaczenie ma kreowanie marki produktu. Dodatkowo uwagę można przyciągnąć za pomocą informacji np. patriotycznych PRODUKT POLSKI. oraz CERTYFIKATÓW JAKOŚCI. Centralnie po środku etykiety umieszcza się nazwę oferowanego produktu dla czytelności, etykieta z logo producenta buduje markę i przywiązanie do produktu.
Kontakt etykiety z żywnością może być bezpośredni lub pośredni (przez opakowanie). Etykiety mogą nie posiadać kleju lub zawierać klej atestowany, przeznaczony jest do niebezpośredniego kontaktu z artykułami żywnościowymi, kontaktem z żywnością suchą, wilgotną (bez tłuszczu). W przemyśle spożywczym do znakowania wyrobów i opakowań najczęściej stosuje się samoprzylepne etykiety papierowe i etykiety foliowe, termotransferowe lub termiczne nawinięte na rolkach. Klienci etykietują albo za pomocą etykiet z folii PP albo etykiety z folii PE. Od początku roku 2020 pojawiły się na rynku w pełni biodegradowalne etykiety do kontaktu z żywnością.
Etykiety do ŻYWNOŚCI - PRAWO (czytaj więcej)
ZALECENIA i BEZPIECZEŃSTWO (czytaj więcej)
MATERIAŁ WIERZCHNI : Musi mieć atest dopuszczający go do bezpośredniego kontaktu z suchą, wilgotną lub tłustą żywnością.
KLEJE : Muszą mieć atesty dopuszczające do kontaktu z żywnością. Do etykietowania warzyw i owoców stosowane są specjalne do tego celu opracowane kleje HOT-MELT na bazie kauczuku syntetycznego oraz emulsyjne kleje akrylowe.
NADRUK - FARBY i LAKIERY : W przypadki bezpośredniego kontaktu z żywonością nasza drukarnia sugeruje użycie farb i lakierów niskomigracyjnych, które są droższe od standardowych.
PORADY MERYTORYCZNE HANDLOWIEC : Agnieszka Kacmarska, Michał Bartecki
Arkusze A4 vs ROLA (rozwiń czytaj)

Etykiety i owijki z napisem Produkt Polski, dla branży spożywczej. Z końcem roku 2017 weszły w życie nowe przepisy regulujące zasady znakowania produktów spożywczych znakiem „Produkt polski”, w postaci znowelizowanej ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1604).
Przepisy te określają kryteria dotyczące dobrowolnego umieszczania informacji „Produkt polski”. Podstawowym kryterium jest, że produkty muszą być wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski. Drukarnia BART dostarcza etykiety i owijki z nadrukiem czerwnym "Produkt Polski". Materiały te są dobierane do potrzeb konkretnych klientów. Wybór surowca zależy od jego wykorzystania, warunków i temperatur. Najczęściej znakowane są produkty, rodzaje produktów, dla których trzeba określać kraj pochodzenia :
inne przetwory (których składniki nie z pl, nie mogą przekraczać 25% łącznej masy wszystkich składników w chwili ich użycia do wyprodukowania tego produktu)
W rozporządzeniu przyjęto prosty wzór znaku, który będzie się konsumentom kojarzył z krajowymi wyrobami – tło biało-czerwone, napis „Produkt polski” niestylizowany. Znak graficzny zawierający informację „Produkt polski”, ma kształt prostokąta podzielonego w poziomie na dwa równe prostokąty. Kontur znaku wyznacza obrys w kolorze czerwonym.
Drukarnia BART stara się by dostarczony produkt był najwyższej jakości, z jak najmniejszą ilość łączeń wstęgi by rolki miały ładne gładkie brzegi.
POMOC/PORADA MERYTORYCZNA HANDLOWCA : Michał Bartecki, Mariański Wiesław, Agnieszka Kacmarska.

Drukarnia saszetek BART wykonuje zadruki fleksograficzne kolorowe (do 8 stacji) na wielowarstowowych laminatach. Najczęściej laminaty te są wykorzystywane jako barierowe jednostkowe opakowanie do produktów w branży spożywczej. W saszetki pakowane są produkty :
- płynne lub substancje półpłynne,
- sypkie, służą jako torebki saszetki do przypraw, saszetki z budyniami i saszetki z kisielem, instant zup i sosów, cukrów, saszetki do żelatyn, saszetki galaretek,
- tabletki, kapsułki, produkty ziarniste,
Drukarnia saszetek BART wykonuje zadruk kolorowy w technice fleksograficznej na laminatach na wstędze nawiniętęj w formie rolki, która dostarczana jest do klienta. W pełnym kolorze FULL COLOR w wysokiej rozdzielczości HD, automatyczną kontrolą jakości i pasowania i odwzorowaniem kolorów. Istnieje także możliwość dostarczania zapakowanego w saszetki produktu bezpośrednio do klienta. Druk może być zabezpieczany za pomocą lakierów błyszczących lub lakierów matowych lub zalaminowany foliami przezroczystymi gloss lub mat. Prestiż produktów można podkreślić za pomocą uszlachetnień typu efekt lasera, softtouch, złocenia lub srebrzenia. Do produktów spożywczych stosujemy certyfikowane farby bezpieczne niskomigracyjne i farby niskozapachowe renomowanych firm. Proste saszetki wykonuje się z 3-4 stacji, bardziej skomplikowane to 7-8 stacji (maszyna min. 8 kolorowa). Centralnie po środku frontowej strony umieszcza się nazwę oferowanego produktu, propozycję podania, zdjęcie produktu w dobrej jakości oraz logo producenta które buduje markę i przywiązanie do produktu. Na tylnej stronie saszetek umieszcza się opisy, składniki skład produktu, przygotowanie sposób przygotowania, dane producenta adres kraj pochodzenia, datę ważności, wagę, wartości odżywcze, kod kreskowy, fotokomórkę. Drukarnia BART stara się by dostarczony produkt był najwyższej jakości, z jak najmniejszą ilość łączeń wstęgi by rolki miały ładne gładkie brzegi.
Co raz popularniejsze są zapytania o materiały do recyklingu lub biodegradowalne i biokompostowalne (ze względu na trwałość opakowania trwają prace).
- laminaty z papieru i folii PE (58 i 96 um) - do suchych przypraw, cukier, pieprz, sól, nasiona
- laminaty barierowe z papieru i folii, Papier/Alu/PE (83 i 85 um) - saszetki, do suchych produktów, nasion, kawy, prepratatów, suplementów, proszków
- laminaty barierowe z folii, PET/Alu/PE (79, 82, 96, 115 um) - saszetki do płynnych i suchych produktów, płynów, sosów, ketchupów, gdzie ważna jest odporność chemiczna, szczelność opakowania, przedłużenie trwałości produktu
- laminaty barierowe z folii, PET/other/PE (52 i 62 um), gdzie nie ma potrzeby stosowania barierowego ALU
PORADY MERYTORYCZNE (rozwiń listę SPECJALISTÓW)

Etykiety do produktów mrożonych do głębokiego mrożenia. Najczęściej wykorzystywane są w przemyśle spożywczym z produktami przechowywanymi w warunkach niskiej temperatury (często poniżej ZERA stopni Celsjusza). Ze względu na specyfikę oklejanego materiału, etykiety na mrożenie najczęściej posiadają klej super trwały (super mocny) o znacznie zwiększonej przylepności oraz klej na oszronione powierzchnie. Takie etykiety naklejane są na tzw. materiały specjalne, opakowania giętkie, używane w niskich temperaturach i wysokiej wilgotności. Ze względu na charakter stosowanych opakowań leków (farmaceutyków) i środków ratujących życie, także do ich etykietowania używane są specjalne rodzaje etykiet z możliwością mrożenie do niskich temperatur). Często do mrożenia wybierane są etykiety termiczne TOP, oraz etykiety termotransferowe, których papier jest bardziej odporny na wilgoć. Ze względu na swoje właściwości etykiety termotransferowe (pharmalite, pharmamatt, pharmagloss) są troche lepszym rozwiązaniem. Producenci produktów spozywczych często podkręślają ich wyjątkowość poprzez uszlachetnianie etykiet stosując coldstamping foliowanie na zimno.
Jeśli mówimy "klej do głębokiego mrożenia", to oznacza to klej, z którym etykiety można aplikować w temperaturze do -20*C, a wytrzymuje do -40*C. Czyli kluczowa jest tu temperatura aplikacji. Zwykłe kleje kauczukowe (RH9X, RH01, FH21, S2045n) też powinny się dobrze trzymać w temperaturze -40*C, ale nie można ich w tak niskiej temperaturze aplikować (odpowiednio 0*C dla RH9X i -5*C dla RH01). Na oszronione powierzchnie kleje to już wyższa półka, również cenowa np. RH03 i C2075n. Oczywiście wszystko zależy od tego, ile szronu jest na etykietowanej powierzchni. Jeśli jest go za dużo, to wtedy próbujemy przykleić etykietę do lodu a nie opakowania - w takim przypadku nawet te kleje nie będą działać.
Etykiety do ŻYWNOŚCI - PRAWO (czytaj więcej)
Datę zamrożenia lub datę pierwszego zamrożenia należy wskazać w następujący sposób :
- poprzedza ja sformułowanie "Zamrożone dnia ...";
- sformułowaniu temu towarzyszy sama data lub odesłąnie do miejsca, gdzie data jest podana w etykietowaniu;
- data składa się z dnia, miesiąca i roku, w takiej kolejności oraz w niekodowanej formie, np. "Zamrożono dnia DD/MM/RRRR".
Więcej można przeczytać na stronie w zakładce specyfikacja.
ZALECENIA i BEZPIECZEŃSTWO (czytaj więcej)
MATERIAŁ WIERZCHNI : Odpowiednie wymogi zawarte są w dyrektywach unijnych. Wymogi te dotyczą w pierwszej kolejności papieru lub innego materiału wierzchniego. Materiał wierzchni musi mieć atest dopuszczający do pośredniego kontaktu z żywnością.
- do mrożenia (tańszy, suche powierzchnie, nie nadaje się do aplikacji w mroźni Rh1)
TEMPERATURY :
- minimalna etykietowania : -5
- minimalna po etykietowaniu : -40
- maksymalna po etykietowaniu : +50
- do głębokiego mrożenia (droższy, można aplikować w mroźni Rp48-C2075).
TEMPERATURY :
- minimalna etykietowania : -20 (na życzenie -25)
- minimalna po etykietowaniu : -40
- maksymalna po etykietowaniu : +70 (na życzenie +80)
- na oszronione powierzchnie (najdroższy, do aplikacji w mroźni - Rh3-C2075).
TEMPERATURY :
- minimalna etykietowania : -25
- minimalna po etykietowaniu : -40
- maksymalna po etykietowaniu : +60
PORADY MERYTORYCZNE HANDLOWCÓW : Michał Bartecki, Agnieszka Kacmarska.
Arkusze A4 vs ROLA (rozwiń czytaj)

Etykieta do wag zwana również etykietą wagowo-cenową. Etykieta cenowo-wagowa jest to forma informacyjnej etykiety samoprzylepnej używana na całym świecie do oznaczania masy i ceny artykułów spożywczych, w branży spożywczej. Etykiety określające cenę i masę produktu są obecnie drukowane na materiałach samoprzylepnych termo czułych, przeznaczonych do drukowania termicznego. Powłoka termo czuła wymaga jedynie wpływu ciepła, aby zaktywować swą powierzchnię i odtworzyć drukowaną informację łącznie z kodem kreskowym. Do wykonania etykiet cenowo-wagowych stosowane są kopiujące na czarno specjalne papiery termo czułe ECO i termiczne TOP. Do drukowania termicznego etykiet wagowo-cenowych stosowane są różnego rodzaju drukarki sprzężone z wagą. Etykiety cenowo-wagowe stosowane są głównie w handlu detalicznym oraz handlu hurtowym i przemyśle. Te obszary zastosowań narzucają odpowiednie wymagania stawiane klejom samoprzylepnym. W związku z powyższym stosowane są KLEJE : trwałe do bezpośredniego i pośredniego kontaktu z żywnością oraz trwałe i usuwalne bez atestów do kontaktu z żywnością.
PORADY MERYTORYCZNE HANDLOWIEC : Michał Bartecki, Agnieszka Kacmarska
Arkusze A4 vs ROLA (rozwiń czytaj)

Samoprzylepne etykiety papierowe białe i kolorowe nawinięte na rolkach, dla piekarni, piekarzy i cukierni (cukiernicze) branży spożywczej. Naklejane na zapakowane pieczywo chleb, opakowanie z bułkę tartą. Do znakowania pieczywa, chleba stosuje się odpowiednie materiały. Ze względu na kształty opakowań stosuje się etykiety papierowe, które dobrze układają sie na zakrzywionych powierzchniach. Najczęściej wybierane są tanie kleje standardowe z certyfikatem do kontaktu z żywnością, bywa że mocniejszy klej kauczukowy. Wstępny nadruk tła najczęściej z kolorowym logiem firmy wykonuje się w technice fleksograficznej w drukarni etykiet. Dodruki można wykonć w swoim zakresie na drukarkach etykiet. Etykiety w małych i średnich ilościach aplikowane są najczęściej ręcznie lub za pomocą ręcznych aplikatorów. Przy większych ilościach etykiet aplikowane są za pomocą profesjonalnych atomatycznych aplikatorów etykiet. Piekarnie i cukiernie by wyróżnić swój produkt i przyciągnąć uwagę klientów stosują nietypowe krztałty etykiet. Powierzchnia zadrukowanej farbami kolorowymi etykiety warto zabezpieczyć przed ścieraniem za pomocą lakierów UV z wałka np. błyszczącego, matowego lub z wybraniem za pomocą polimerów. Nadruki na etykietach powinny mimo że nie są naklejane bezpośrednio na chleb ale na opakowania foliowe, być zadrukowane farbami niskomigracyjnymi do kontaktu z żywnością. Najczęściej etykiety dla piekarni są tanie , w dużych nakładach ilościowych , wykonane z papieru termicznego TOP lub ECO. W ostatnim czasie co raz częściej stają się popularne surowce z materiału BIO lub z RECYKLINGU. Producenci produktów spozywczych często podkręślają ich wyjątkowość poprzez uszlachetnianie etykiet stosując coldstamping foliowanie na zimno.
Popularne wymiary etykiet na chleb : 54x95, 60x90, 60x99.5, 68x99, 68x125 , 70z90 , 70x100, 76.6x119.6 , 78x99, 80x100, 100x130.
POMOC/PORADA MERYTORYCZNA HANDLOWCA : Michał Bartecki, Mariański Wiesław, Agnieszka Kacmarska.
Arkusze A4 vs ROLA (rozwiń czytaj)

Etykiety na wędliny są to informacyjne etykiety samoprzylepne używana na całym świecie do oznaczania suchych mięsnych artykułów spożywczych, w branży spożywczej. Są to etykiety kolorowe z połyskiem - lakierowane, czasem etykiety kolorowe papierowe termiczne TOP, najczęściej wysoko uszlachetnione i ozdobne. Producentom wędlin etykiety dostarczane są w postaci nawiniętej na rolkach, ze względu na duże ilości oznaczanych produktów. Etykiety na wędliny muszą spełniać wiele wymogów związanych z bezpośrednim kontaktem z żywnością. Materiały z których wytwarzane są etykiety muszą posiadać odpowiednie atesty do kontaktu z żywnością. Ważne jest by nadruk na etykietach był wykonany farbami i lakierami o niskiej migracji, dopuszczonymi do bezpośredniego i pośredniego kontaktu z żywnością. Na rynku można spotkać etykiety naklejane bezpośrednio na wyroby wędliniarskie (klej musi posiadać atest do bezpośredniego kontaktu z żywnością) lub w formie banderoli, owijanej do okoła artykułu spożywczego, bezklejowe banderole na mięso. Producenci produktów spożywczych branży mięsnej, często podkręślają ich wyjątkowość poprzez uszlachetnianie etykiet stosując coldstamping foliowanie na zimno.
ZASTOSOWANIE ETYKIET (czytaj więcej)
MERYTORYCZNE PORADY HANDLOWCA : Michał Bartecki, Mariański Wiesław
Arkusze A4 vs ROLA (rozwiń czytaj)

Etykiety przemysłu mięsnego, służą do znakowania w branży spożywczej wyrobów mięsnych i opakowąń w których się znajdują. Etykiety dostarczane są w rolkach. Mogą to być etykiety samoprzylepne kolorowe lub proste białe tańsze etykiety. Etykiety kolorowe wyróżniają dany produkt wraz z opakowaniem na którym są naklejone. Takie etykiety do żywności mogą mieć pośredni kontakt z żywnością poprzez opakowanie. Bardzo proste białe z nadrukiem czarnym służą dokładnej informacji zawartości i wagi. Białe etykiety z odpowiedniego materiału mogą być aplikowane bezpośrednio na mięso tusze zwierzęce. Wówczas materiał wierzchni etykiet, powinien zawierać odpowiednie atesty do bezpośredniego kontaktu z żywnością. Etykiety te są zadrukowywane w technice fleksograficznej za pomocą specjalnych farb do kontaktu z żywnością. W ostatnim czasie coraz popularniejsze jest oznakowywanie produktów logiem PRODUKT POLSKI podkręślając jego pochodzenie. Surowcem zalecanym jest folia, ponieważ papier pod wpływem środowiska niestety nasiąka, co niestety brzydko wygląda.
ZASTOSOWANIE ETYKIET VS PRAWO (czytaj więcej)
MATERIAŁY KOLOROWE NA OPAKOWANIA (czytaj więcej)
MATERIAŁY BIAŁE NAKLEJANE NA TUSZE (czytaj więcej)
TEMPERATURY :
- minimalna etykietowania : -15
- minimalna po etykietowaniu : -50
- maksymalna po etykietowaniu : +80 (na życzenie do +120)
POMOC/PORADA MERYTORYCZNA HANDLOWCA : Michał Bartecki, Agnieszka Kacmarska.

Etykiety na catering na pojemniki cateringowe, są tworzone na potrzeby krótkoterminowego przechowania produktów spożywczych w niskich temperaturach. Drukarnia BART wykonuje nadruk kolorowy fleksograficzny na rolkach. Do zadruku wykorzystuje się specjalne farby niskomigracyjne do kontaktu z żywnością. Ze względów ekonimycznych najczęściej wybieranym materiałem jest papier samoprzylepny termotransferowy GLOSS z klejem standardowym lub z klejem mocnym kauczukowym. Rzadziej wykorzystuje się papier termiczny TOP z warstwą chemitermiczną. Klienci za pomocą drukarek termotransferowych wykonują u siebie personalizacji etykiet, wykonują zadruki dowolnymi informacjami, takimi jak : rodzaj i skład posiłku, waga oraz termin przydatności do spożycia. Wymiary i kształt naklejek na catering jest dopasowywany indyliwdualnie do konkretnych potrzeb klienta, choć najczęściej stosowane są kształty okrągłe kółeczka fi 35, 40, 45mm. Etykieta firmy cateringowej wykonywana może być na dany dzień : poniedziałek, wotrek, środa, czwartek, piątek lub np. śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja. Drukarnia BART oferuje również etykiety na posiłki z nadrukiem symbolem, dla Vegan, Bez Laktozy, Bez Glutenu ... Etykieta często zawiera nadruk LOGA logotypu danej firmy cateringowej. Popularne są również wsówki kartonikowe zawieszki bezklejowe z nadrukowanym logiem delikatesów czy marketu. Do etykiet cateringowych można zaliczyć etykiety pełniące funkcję zamknięcia przed otwarciem opakowania z kształtem tradycyjnym lub nietypowym.
POMOC/PORADA MERYTORYCZNA HANDLOWCA : Mariański Wiesław, Agnieszka Kacmarska.
Arkusze A4 vs ROLA (rozwiń czytaj)

Etykiety na słoiki do druku (etykiety na produkty, etykiety na przetwory), wykorzystywane są w branży spożywczej. Główną funkcją tych etykiet to f. informacyjna i f. ozdobna oraz jako "plomba zamykającą - BADEROLĄ". Często na tych etykietach dodrukowywane są dodatkowe informacje jak np. data ważności, seria nr. Najważniejszą cechą etykiet na produkty jest jej ATRAKCYJNOŚĆ. Powinna być tak zaprojektowana by w efekcie podkreślić i wyróżnić jakoś produktu, którego identyfikuje. Fachowo zaprojektowane opakowanie i spójna z nim etykieta pozwala Konsumentowi zapamiętać wizerunek dobrego i smacznego produktu. Dlatego istotne znaczenie ma kreowanie marki produktu. Dodatkowo uwagę można przyciągnąć za pomocą informacji np. patriotycznych PRODUKT POLSKI. Producenci produktów z branży spożywczej , często podkręślają ich wyjątkowość poprzez uszlachetnianie etykiet stosując coldstamping foliowanie na zimno.
KLEJE : Zwykle wystarczą najprostrze kleje samoprzylepne na bazie akrylu. Specjalnym zastosowaniem są rozwiązania gdzie są wykorzystywane Olejki, które powodują odklejanie się etykiet od powierzchni opakowania. Do takich zastosowań mamy sprawdzony materiał PP z klejem modyfikowany, który jako jedyny na rynku sprawdza się w tak trudnych zastosowaniach.
PORADY MERYTORYCZNE HANDLOWCÓW : Michał Bartecki, Agnieszka Kacmarska.
Arkusze A4 vs ROLA (rozwiń czytaj)

Etykieta na warzywa i owoce służy do znakowania produktów spożywczych w branży spożywczej. Etykiety nawinięte sa na rolkach. Kształt ich formowany jest przy użyciu wykrojników, i może być dowolny. Posiadają atest do kontaktu z żywnością. Zadrukowane wstępnie są techniką fleksograficzną UV. Warunkiem koniecznym jest użycie specjalnych farb do kontaktu z żywnością, która ma niską migrację. Powierzchnia zadrukowanej farbami kolorowymi etykiety warto zabezpieczyć przed ścieraniem za pomocą lakierów UV z wałka np. błyszczącego, matowego . Klienci/producenci warzyw dodrukowują etykiety dodatkowymi informacjami o produktach na drukarce etykiet (data ważności, partia seria towaru, odmiana), dlatego można też zastosować lakier UV z wybraniem za pomocą nadruk z polimera lub za pomocą lakieru TTR z wałka na etykietach których można później drukować za pomocą drukarki etykiet i kalki barwiącej nieścieralnej.
ZASTOSOWANIE ETYKIET (czytaj więcej)
Przeznaczone dla przemysłu spożywczego. Najczęściej spotykana jest jako etykieta do bezpośredniego lub pośredniego znakowania artykułów spożywczych.
POMOC/PORADA MERYTORYCZNA HANDLOWCA : Michał Bartecki, Mariański Wiesław, Agnieszka Kacmarska.
Arkusze A4 vs ROLA (rozwiń czytaj)

Etykiety na owoce duże i małe, służą do znakowania produktów spożywczych w branży spożywczej: jabłek jabłka, gruszek. Etykiety nawinięte sa na rolkach. Kształt ich formowany jest przy użyciu wykrojników. Posiadają atest do kontaktu z żywnością. Zadrukowane wstępnie są techniką fleksograficzną UV. Warunkiem koniecznym jest użycie specjalnych farb do kontaktu z żywnością, która ma niską migrację. Powierzchnia zadrukowanej farbami kolorowymi etykiety warto zabezpieczyć przed ścieraniem za pomocą lakierów UV z wałka np. błyszczącego, matowego . Klienci/producenci owoców dodrukowują duże etykiety dodatkowymi informacjami o produktach na drukarce etykiet (data ważności, partia seria towaru, odmiana), dlatego można też zastosować lakier UV z wybraniem za pomocą nadruk z polimera lub za pomocą lakieru TTR z wałka na etykietach których można później drukować za pomocą drukarki etykiet i kalki barwiącej nieścieralnej.
NAJPOPULARNIEJSZE WYMIARY :
16,956x20,6 elipsa z dziubkiem na jabłka |
17x20,6 elipsa z dziubkiem na jabłka |
20x16 owal na jabłka |
22x17 elipsa z dziubkiem na jabłka |
24x22 kształt pieczarki |
ZASTOSOWANIE ETYKIET :
Przeznaczone dla przemysłu spożywczego. Najczęściej spotykana jest jako etykieta do bezpośredniego znakowania artykułów spożywczych.
POMOC/PORADA MERYTORYCZNA HANDLOWCA : Michał Bartecki, Mariański Wiesław, Agnieszka Kacmarska.
Arkusze A4 vs ROLA (rozwiń czytaj)