
Branża opakowaniowa

Pojęcie Etykiety na opakowania jest dość ogólne i odnosi się do wielu branż. Trzeba podkreślić, że opakowanie i jego etykieta powinny być nierozerwalnie związane z samym produktem. Muszą być czytelne i zrozumiałe. Etykieta musi współgrać z opakowaniem i tworzyć uzupełniającą się nawzajem całość.
HISTORIA OPAKOWAŃ (czytaj więcej)
Rozwój opakowań jest ściśle powiązany z rozwojem ludzkości. Dzięki niemu można uznać, że pomógł w rozwoju i ludzie przestali być zależni od lokalnie dostępnych warunków i surowców. Napoleon Bonaparte pierwszy ogłosił nagrodę dla osoby, która przedstawi sposób konserwowania żywności I Umożliwi jej przewożenie w czasie długich kampanii wojennych. Sterylizacja jedzenia zamkniętego w słoiku udała się autorowi pomysłu Nicolasowi Apperta. Anglicy jako pierwsi dzięki patentowi Petera Duranda opanowali zamknięcie metalowej puszki, i stare prymitywne metody dostania się do zawartości puszki za pomocą dłuta i młotka zaczęły zanikać.
Ostatnią funkcją opakowania, która się rozwinęła, to aspekt reklamowy - marketingowy. Klient chce mieć zapewnienia, że kupuje towar z konkretnego dobrego źródła i to jest pewnego rodzaju gwarantowanie jakości produktu. Rozpoznawalna marka produktu daje klientowi możliwość jego zapamiętania na przyszłość. Dzięki temu klient przywiązuje się do danej marki i ją zapamiętuje dobrze lub nie. Ilość funkcji jakie spełnia opakowanie jest spora.
Etykiety na OPAKOWANIACH (czytaj więcej)
FUNKCJE OPAKOWANIA i ETYKIETY (czytaj więcej)
WIZERUNEK PRODUKTU PREMIUM (czytaj więcej)
DEFINICJA OPAKOWANIA - PRAWO (czytaj więcej)
TREDNY RYNKOWE (czytaj więcej)

Etykiety zadrukowane logo logiem firmy. Mogą być wykonane na dowolnym surowcu/materiale wsiąkliwym i niewsiąkliwym elastycznym nawiniętym na rolce, z klejem lub bez kleju . Zadrukowane wstępnie w technice fleksograficznej kolorowo. Na drukarkach etykiet można wykonać dodatkowy zadruk w technicze termotransferowej lub termicznej. Wszystkie etykiety z własnym nadrukiem nawijane są na rolki/ gilzy o wybranej średnicy.
Mogą być wykonane :
- papieru połysk GLOSS zw. półbłyszczącym,
- z trwałej folii białej PP lub PE,
- papierowe kartonowe GLOSS, MAT lub Termiczne TOP,
- zawieszki FruitTAG z laminatu papier termiczny TOP z folią do znakowania warzyw i owowców,
- saszetki i laminaty zadrukowane,
ZASTOSOWANIE : Etykiety wyróżniają dany produkt tle konkurencji oraz zawierają najważniejsze informacje o samym produkcie oraz o producencie.

Etykiety promocyjne i cenowe. Etykiety cenowe zwane są potocznie "cenówkami". Przekazują klientom informacje o aktualnej cenie na dany produkt. Są najczęściej wykonane z papieru GLOSS lub papierowe MATOWE, w kolorze białym zadrukowane techniką fleksograficzną. Mają zapewniać czytelność, identyfikowalność i trwałość etykiety. Najczęściej są to etykiety kolorowe wyróżniające się, w kolorach jaskrawych - fluorescencyjnych. Informują o promocji na dany towar oraz jaki jest rabat procentowy. Zapewniają szybką i jednoznaczną identyfikacje. Etykiety te mogą być wykorzystywane jako etykiety do metkownic.
Popularnymi wymiarami etykietek cenowych "cenówki" są :
- 32x20,
- 35x25 mm.
ZASTOSOWANIA : Etykiety promocyjne i cenowe są najczęściej wykorzystywane w marketach, sklepach, domach towarowych, do oznaczania produktów. Etykiety cenowe nazywane są potocznie jako "cenówki", służą do przekazywania klientom informacji o cenie danego produktu. Stosowane są do oznaczenia promocji na dany towar. Informują klienta w markecie o promocji na dany towar oraz jaki jest rabat procentowy. Zapewniają szybką i jednoznaczną identyfikacje.
Przykład: etykiety cenowe i promocyjnei :

Torebki opakowania z ponownym zamknięciem za pomocą etykiety odlepnej. Najczęsciej stosuje się etykiety wykonane z materiału przezroczystego, folii PP o odpowiedniej gramaturze dobranej do opakowania. Są to etykiety samoprzylepne nawinięte na rolkach z kolorowym zadrukiem fleksograficznym Klej powinien być użyty wielokrotnie odlepny. Najczęściej nadruk ma na celu pokazanie instrukcji jak użytkować zamknięcie. Rozwiązanie te od pewnego czasu jest na rynku ale nie zyskało takiej popularności jak za granicą.
ZASTOSOWANIE : Etykieta wielokrotnie odlepna służąca jako zamkniecie do opakowania wykorzystywana jest do zamykania : Kawy, Przyprawy, Mąki, Cukierki, Cukier.

Znaki ekologiczne towarowe :
- WRZUĆ DO KOSZA
INFORMACYJNY Symbol "dbaj o czystość, wrzuć do kosza". Znak ma przypominać nam, aby opakowanie po wykorzystanym produkcie trafiło tam, gdzie jego miejsce - tj. do pojemnika na śmieci. Opakowanie wyrzucone na trawę, do lasu lub rzeki zanieczyszcza środowisko. Najpopularniejszy znak drukowany na opakowaniach. Grafika nie jest ustandaryzowana i można spotkać różna jej odmiany. W zasadzie na każdym opakowaniu spożywczym można drukować ten znak.
- WYRZUCAJ OSOBNO
Znak „Wyrzucaj osobno” – znak ekologiczny przeznaczony dla opakowań, które składają się z wielu materiałów. Symbol ekologiczny wskazuje, iż poszczególne elementy opakowania należy rozdzielić i wyrzucić do różnych pojemników na odpady – np. karton powinien wylądować w pojemniku na papier, a plastik powinien trafić do plastików.
- ZIELONY PUNKT
Zielony punkt widnieje na kartonach, puszkach, butelkach i innych produktach. Jest jednym z najczęściej stosowanych znaków na świecie. Oznacza, że producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Trzeba pamiętać, że znak nie określa jakości ekologicznej produktu. Przedsiębiorca wprowadzający produkt na rynek musi natomiast zapewnić zebranie i przetworzenie określonego procentu zużytych do produkcji opakowań. Czasami drukowany w innych kolorach niż zielony.
- ZNAK ALUMINIUM
Znak Aluminium (alu) /Symbol Alu otoczony dwoma strzałkami/ – znak ekologiczny przeznaczony dla opakowań lub produktów, które są wykonane z aluminium i nadają się do recyklingu. Taki symbol ekologiczny można znaleźć na puszkach po napojach, konserwach i na folii spożywczej. Aluminium świetnie nadaje się do recyklingu – 100 proc. aluminium może być odzyskane i przetworzone. Odzysk aluminium można prowadzić w nieskończoność, nie przyczyniając się do utraty jakości materiału. Materiały wartwowe w których znajduje się aluminium najczęściej nie nadają się do ROZWARSTWIANIA jak np. SASZETKI PET/ALU/PE, PAPIER/ALU/PE.

Etykiety na worki woreczki opakowania foliowe. Białe i kolorowe etykiety samoprzylepne na rolkach. Najczęściej etykiety te są naklejane na worki foliowe. Zwykle by produkt spełniał wymogi recyklingu, należy dobrać etykietę z tego samego materiału co opakowanie na które naklejamy. Etykiety na opakowania przyklejane ręcznie lub za pomocą aplikatora są wybierane ze względu na niższy koszt produkcji, elastyczność. Wielobarwne etykiety ze zdjęciem wysokiej jakości produktu przyciąga uwagę konsumentów. Od preferencji Klienta zależy jaki surowiec zostanie użyty. Wybór podejmowany jest poprzez kryteria :
1. cena ,
2. względy estetyczne - marszczenie się etykiety, pracowanie etykiety razem z opakowaniem,
3. klej, siła klejenia do opakowania, możliwość ponownego przyklejenia (klej akrylowy który wiąże po czasie) , klej mocny kauczukowy, którego siła klejenia jest większa.
4. Farby, popularne ostatnio farby niskomigracyjne do kontaktu żywnością, gdy opakowanie nie jest barierowe.
5. wyróżnienie się szatą graficzną zdobieniem z efektami.
6. Ilość, gdy jest wystarczająco duża to opłaca się drukować opakowania i zrezygnować z etykiet.
PORADY MERYTORYCZNE (rozwiń listę SPECJALISTÓW)

Metki samoprzylepne w rolkach etykiety do ręcznych aplikatorów Towa, do metkownic i datowników. Do etykiet białych i kolorowych z papieru i folii na podkładzie silikonowym papierowym. Podkład silikonowany na cienkiej folii PET gorzej się nadaje do takich zastosowań. Naklejki nawinięte są na rolkach różnych średnic w zależności od potrzeby, najczęściej małych fi 40, fi 25 mm. Służą do naklejania na różne produkty, do ich znakowania i identyfikacji. Drukarnia BART w zależności od rozmiaru etykiety, średnicy gilzy nawija dowolne ilości etykiet na rolki tak by nie sprawiały problemów w trakcie użytkowania.