Drukarnia Fleksograficzna
Etykiety bezklejowe

Projektowanie etykiet kolorowych - ZALECENIA


Projekty graficzne etykiety wykonywane są dla drukarni fleksograficznej BART. Zadania związane z produkcją poligraficzną wymagają starannych przygotowań i ścisłej kontroli. Projekty wykonywane są w grafice wektorowej i rastrowej z wykorzystaniem takich narzędzi jak:

- Adobe Photoshop CS5

- Corel Draw Graphics Suite X6

Najlepszą jakość wydruku na etykiecie można uzyskać gdy spełni się standardowe wymagania. Projekty muszą być wykonane w grafice wektorowej. Formaty wektorowe zapewniają najwyższą jakość drobnych elementów wektorowych, tekstu i linii. Najczęściej korzystamy z narzędzi Corel Draw Graphics Suite X6. Przesyłane przez klienta projekty najlepiej by były umieszczone w uniwersalnym formacie PDF. Należy przy tym zwrócić szczególną uwagę aby: 

- wszystkie teksty były zamienione na krzywe (wyjątkiem są prace do druku termotransferowego),

- w przypadku kilku wzorów etykiet, każda etykieta powinna być osadzona na osobnych dokumentach.

- mapy bitowe zawarte w projekcie były odpowiednio zapisane (w skali 1:1, kolory CMYK i Pantone, 8-bit na kolor),

- praca była przygotowana w trybie kolorów CMYK i/lub Pantone, w rozdzielczości min. 300 dpi,

- projekty nie powinny zawierać żadnych zbędnych elementów, dodatków, linków, mapy bitowe nie powinny zawierać dodatkowych warstw afla,

Klient może przesłać również projekty w formacie Corel .CDR. w dowolnej wersji. Posiadamy wersje X6 najnowszą, która otwiera projekty zapisane w starszych wersjach. Projekty mogą być przesłane w wersji edytowalnej jeśli mają być przez grafików w BART przerabiane. Jeśli w projekcie zostały użyte niestandardowe czcionki to należy je wraz z projektem edytowalnym dosłać. Takie prace muszą być zaakceptowane za każdym razem przez klienta by uniknąć możliwych błędów. Projekt nie będzie miał elementów edytowalnych gdy zamienimy go na krzywe w projekcie (Corel Draw  - CTRL+Q). Dzięki temu unika się sytuacji, w której program Graficzny będzie chciał zastąpić czcionki, której nie ma w swojej bibliotece. Nie ma wówczas ryzyka popsucia projektu.

Tworząc projekty etykiet należy pamiętać by wymiary dokumentu powinny być odpowiednie do wymiarów zamawianego produktu, uwzględniając spady po 3-4 mm. z każdej strony. Od linii cięcia wykrojnika (noża) powinny być odsunięte min. 3mm. istotne elementy grafiki (teksty, ramki). Jeśli jakiś element projektu dochodzi do linii cięcia prosimy zrobić tzw. Spady / Nadlewki. Zwykle mają one 2-3 z każdej strony. W projekcie należy wyraźnie oznaczyć obszar jak ma być przycinana etykieta. Do tego celu można użyć znaczników cięcia.

Prosimy pamiętać, że ten sam obraz etykiety na każdym monitorze (nie skalibrowanym odpowiednio), będzie wyświetlany w trochę innej kolorystyce. Prosimy więc zadbać o prawidłowe skalibrowanie monitora oraz w przypadku wątpliwości o poproszenie o wydruk fizycznego Proofa drukowanej etykiety.

Projekty z lakierem wybiórczym UV (lakier z wybraniem), proszę wyraźnie oznaczyć w projekcie. Najlepiej przygotować go z udziałem naszych grafików tak by uwzględnić technologiczne możliwości maszyny drukarskiej. Warto rozdzielić część kolorową etykiety od makiety z lakierem wybiórczym. Należy przy tym zwrócić uwagę aby oba projekty były pozostawały w tym samym położeniu.

Przygotowanie projektu do druku etykiet na przeźroczystym podłożu wymaga dodania białej warstwy tzw. poddruku. Drukarnia wykonuje poddruk białą farbą podkładową z wyłączeniem drobnych elementów i drobnego tekstu. W tym celu należy odpowiednio przygotować uwzględniając zadrukowywany materiał : folię PP przeźroczystą. Obszary nie poddrukowane białą farbą będą transparentne.

Teksty umieszczone na etykiecie powinny być napisane czcionką o pożądanej wielkości, kolorze i stylu. Klient określa odpowiedni rodzaj czcionki, pożądaną wielkość, kolor fontu, styl (pogrubienie lub pochylenie). Standardowo proponowane są czcionki Arial (wielkość wg. uznania). W przypadku innych czcionek konieczne jest dosłanie wybranej czcionki (format TTF.). W zależności od wielkości etykiety należy dobrać wielkość czcionki. 

Kod kreskowy powinien być przygotowany zgodnie ze standardami, powinien mieć odpowiednie grubości linii, czytelność, kontrast między liniami, powinien być umieszczony na białym tle w celu lepszej czytelności przez skanery.

 

Temat kolorystyki jest bardzo dyskusyjny, i by była taka jak sobie życzy Klient końcowy jedynym wyjściem jest przyjazd Klienta na akceptację kolorystyki etykiety. Proofy PDF, nie stanowią 100% odzwierciedlenia końcowej kolorystyki. Na różnych rodzajach podłożach drukowych mogą zaistnieć rozbieżności kolorystyczne. Klienci na etapie końcowym przyjeżdżają na akceptację kolorystyki bezpośrednio do drukarni, lub korzystają z ustalonych wspólnych standardów oceny kolorystycznej. Do pomiaru kolorów służą urządenia : spektrofotometry, które nie wszystkie kolory są w stanie odczytać ale są najbardziej powtarzalne w swoich odczytach. 

Często znaki specjalne/loga certyfikatów posiadają ustalony kolor farby np. PRODUKT POLSKI - Pantone 485.

 


 

W razie pytań, nasi eksperci służą pomocą:

- Bartecki Michał, [NONE]


Napisz e-mail z zapytaniem    Formularz    Tel. +48 61-28-53568