Drukarnia Fleksograficzna

Branża spożywcza

Dział gospodarki, który zajmuje się wytwarzaniem produktów i półproduktów przeznaczonych do spożycia. Przykładem są produkty : mięsne, mleczne, pieczywo, cukiernicze. W skład tego przemysłu wchodzą: rzeźnie, zakłady przetwórstwa rybnego i mięsnego, mleczarnie, piekarnie, cukrownie, przetwórstwo warzywno - owocowe, zakłady cukiernicze. Każda branża stawia inne wymagania, które spełniają producenci etykiet. W branży spożywczej w etykietach ważny jest przede wszystkim aspekt przydatności do kontaktu z żywnością, a później oczywiście wizerunek, jakość i realne oddanie na zdjęciu rzeczywistej potrawy, warzyw czy owoców. Efekt powinien "SMAKOWAĆ" i pobudzać zmysły.
Nie należy zapominać o aspektach prawnych, normach unijnych. Wszystkie surowce stosowane do szeroko rozumianego pakowania żywności nie powinny, powodować przenikania do żywności substancji, które mogłyby wywierać niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka i nie powinny powodować zmian w składzie żywności, jej wyglądzie czy smaku.

"Rozporządzenie UE nr 1169/2011 w sprawie informowania żywności definiuje etykietę jako jakąkolwiek metkę, znak firmowy, znak handlowy, ilustrację lub inny opis pisany, drukowany, tłoczony, odbity lub w inny sposób naniesiony na opakowanie lub pojemnik z żywnością lub dołączony do opakowania lub pojemnika z żywnością". Na etykiecie nie można podawać informacji, które są nierzetelne lub w sposób niewystarczająco szczegółowy przedstawiają opis środka spożywczego, co może doprowadzić do wprowadzenia konsumenta w błąd.

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

EKOLOGIZM na świecie mozna podzielić na takie nurty :

 

1. Recycle recykling recykling

2. Reduce redukcja masy materiały LITE odchudzone, 

 

3. Materiały odnawialne jak FSC, ze zrównoważonego rozwoju.

 

 

- OPAKOWANIA BIODEGRADOWALNE 

Etykiety bio czyli biodegradowalne i biokompostowalne. Istnieją na rynku opakowania biodegradowalne i biokompostowalne ale każdy ich element musi taki być łącznie z klejem etykiety. Na tą chwilę nie ma infrastutury, która by zajmowała się opakowaniami BIO. Nie można mylić opakowań do Recyklingu z opakowaniami BIO. Opakowania BIO powinny być umieszczane w osobnych koszach by się nie mieszały z materiałami do recyklingu, ponieważ takie materiały BIO zanieczyszczają folie i ani się nie nadają wówczas do recyklingu ani nie będą biodegradowalne. Problem bierze się z przepisów albo jego braku. Drukarnia BART posiada etykiety w pełni biodegradowalne biokompostowalne, które są przyjazne dla środowiska, podlegają w 100% degradacji. Surowiec wykorzystywany do takiego rodzaju etykiet samoprzylepnych jest tworzony z materiałów organicznych, które otrzymywane są drogą chemicznej syntezy. Ostateczną przeszkodą są jeszcze farby użyte do zadruku ponieważ niestety jeszcze nie podlegają biodegradacji. Jeśli w przypadku kleju możemy nie mieć większych trudności z otrzymaniem organicznej mieszanki, zdolnej do całkowitego rozkładu w krótkim czasie, tak w kwestii farb niestety nie nastąpił jeszcze żaden znaczący przełom technologiczny. Niemniej jednak, nawet użycie zadruku nie niweluje korzyści związanych z posiadania eko-etykiety.

Opakowania BIO rozkładają się podczas kompostowania z odpadami organicznymi, nie uwalniając przy tym substancji szkodliwych. Przy utylizacji biotworzyw emisja gazów cieplarnianych jest niemal o połowę niższa niż w przypadku tworzyw sztucznych. Opakowania BIO jako materiał jednorodny nie wymagają dodatkowej segregacji , wraz z resztkami żywności trafiają do kompostownika. Znak ekologiczny jest przeznaczony dla opakowań, które rozkładają się podczas kompostowania i nie uwalniają szkodliwych substancji. Produkty ekologiczne z tym symbolem ekologicznym są w pełni biodegradowalne i mogą być kompostowane wraz z odpadami organicznymi. Podczas kompostowania nie uwalniają substancji szkodliwych dla środowiska. Opakowanie biodegradowalne powinno być całkowicie bio co za tym idzie nadruk powienien zostać wykonany za pomocą farb biodegradowalnych. 

 

- FOLIE BIO CELULOZA

Folia celulozowa, ma dobrą naturalną barierę na przenikanie tlenu. Nie stanowi jednak bariery na przenikanie wilgoci, nie jest też termozgrzewalna. Po to, aby taka folia była zgrzewalna musi zostać powleczona lakierem. Powleczenie folii lakierem, oprócz umożliwienia jej zgrzewania daje dodatkowo możliwość wprowadzenia bariery na przenikania wilgoci. Dodawanie różnych dodatków do lakierów pozwala na regulowanie poziomu tej barierowości. Taką folię nazywamy często „przezroczystym papierem”. Po zużyciu opakowania wykonanego z takiej folii celulozowej wyrzucamy je do kompostownika. W ciągu 4-5 tygodni celuloza rozkłada się i zamienia się w kompost (brązowy proszek), woda odparowuje, a substancje chemiczne pozostają w środowisku w postaci niewidocznej „skoncentrowanej kropli”. Jeśli użyjemy takiego kompostu w naszym ogrodzie, rosnące tam warzywa wchłoną wspomniane substancje chemiczne. Wskutek tego w naszej marchewce mogą znaleźć się metale ciężkie i inne związki chemiczne. Opisana wyżej folia to CELOFAN. Jest to folia biodegradowalna (zmienia biologicznie swoją formę z folii na proszek), ale nie jest ona w stanie zapewnić nam zdrowego kompostu. Mówimy o takiej folii, że jest biodegradowalna, ale nie jest kompostowalna. Po zmianach  substancji chemicznych które znajdują się w kompoście, folia CELULOZA nie wpływa już negatywnie na otoczenie i nie stanowi żadnego zagrożenia. Marchewka z takiego ogródka nie zawiera ani metali ciężkich, ani żadnych innych substancji chemicznych. Taki kompost jest neutralny / zdrowy. A folia jest kompostowalna. Taką właśnie folią jest NatureFlex. Możemy o tej folii powiedzieć, że jest biodegradowalna i kompostowalna. Do wyboru są dwa rodzaje : 

  • biodegradowalną folię celulozową celofan / cellophane
  • kompostowalną folię celulozową NatureFlex

Folie mają wszelkie certyfikaty dopuszczające je do kontaktu z żywnością. Mogą występować zarówno jako biodegradowalny celofan, jak i kompostowalny NatureFlex.

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Etykiety i owijki z napisem Produkt Polski. Z końcem roku 2017 weszły w życie nowe przepisy regulujące zasady znakowania produktów spożywczych znakiem „Produkt polski”, w postaci znowelizowanej ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1604). Przepisy te określają kryteria dotyczące dobrowolnego umieszczania informacji „Produkt polski”. Podstawowym kryterium jest, że produkty muszą być wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski. Drukarnia BART dostarcza etykiety i owijki z nadrukiem czerwnym "Produkt Polski". Materiały te są dobierane do potrzeb konkretnych klientów. Wybór surowca zależy od jego wykorzystania, warunków i temperatur. Najczęściej znakowane są produkty :

Rodzaje produktów, dla których trzeba określać kraj pochodzenia
• świeże owoce i warzywa,
• wołowina i cielęcina (konieczność podawania kraju urodzenia, chowu, uboju i rozbioru), (pozyskane ze zwierząt urodzonych, chowanych i ubitych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej)
• ryby i owoce morza,
• miód,
• wino (kraj, w którym wyprodukowane są winogrona),
• oliwa z oliwek,
• jaja (nadruk symbolu literowego kraju pochodzenia),
• drób importowany spoza UE,
• surowe, pakowane mięsa ze świń, kóz, owiec i drobiu (kaczki, gęsi, kury, indyki).

inne przetwory (których składniki nie z pl, nie mogą przekraczać 25% łącznej masy wszystkich składników w chwili ich użycia do wyprodukowania tego produktu)

W rozporządzeniu przyjęto prosty wzór znaku, który będzie się konsumentom kojarzył z krajowymi wyrobami – tło biało-czerwone, napis „Produkt polski” niestylizowany. Znak graficzny zawierający informację „Produkt polski”, ma kształt prostokąta podzielonego w poziomie na dwa równe prostokąty. Kontur znaku wyznacza obrys w kolorze czerwonym.

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Drukarnia saszetek BART wykonuje zadruki fleksograficzne kolorowe (do 8 stacji) na wielowarstowowych laminatach. Najczęściej laminaty te są wykorzystywane jako barierowe jednostkowe opakowanie do produktów. W saszetki pakowane są produkty : 

- płynne lub substancje półpłynne,

- sypkie, służą jako torebki do przyprawy, budyni i kisieli w saszetkach, instant zup i sosów, cukrów, żelatyn, galaretek, 

- tabletki, kapsułki, produkty ziarniste, 

Drukarnia saszetki BART wykonuje zadruk kolorowy na laminatach na wstędze nawiniętęj w formie rolki, która dostarczana jest do klienta. Istnieje także możliwość dostarczania zapakowanego w saszetki produktu bezpośrednio do klienta. Druk może być zabezpieczany za pomocą lakierów błyszczących lub matowych lub zalaminowany foliami przezroczystymi gloss lub mat. Prestiż produktów można podkreślić za pomocą uszlachetnień typu efekt lasera, softtouch, złocenia lub srebrzenia. Do produktów spożywczych stosujemy certyfikowane farby bezpieczne niskomigracyjne i niskozapachowe renomowanych firm. 

 

TRENDY : (czytaj więcej)

Co raz popularniejsze są zapytania o materiały biodegradowalne, biokompostowalne. 

 

MATERIAŁY : (czytaj więcej)

- laminaty z papieru i folii PE (58 i 96 um) - do suchych przypraw, cukier, pieprz, sól, nasiona

- laminaty barierowe z papieru i folii, Papier/Alu/PE (83 i 85 um) - saszetki, do suchych produktów, nasion, kawy, prepratatów, suplementów, proszków

- laminaty barierowe z folii, PET/Alu/PE (79, 82, 96, 115 um) - saszetki do płynnych i suchych produktów, płynów, sosów, ketchupów, gdzie ważna jest odporność chemiczna, szczelność opakowania, przedłużenie trwałości produktu

- laminaty barierowe z folii, PET/other/PE (52 i 62 um), gdzie nie ma potrzeby stosowania barierowego ALU

 

 


PORADY MERYTORYCZNE (rozwiń listę SPECJALISTÓW)

Marek Bartecki

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Etykiety białe i kolorowe do kontaktu z żywnością. W przypadku tego typu etykiet istotne znaczenie ma ich sposób kontaktu z produktem. Etykiety żywnościowe pełnia najczęściej funkcje informacyjną i ozdobną, musza mieć wysokie walory estetyczne aby dobrze wyglądać na półce sklepowej. Kontakt etykiety z żywnością może być bezpośredni lub pośredni (przez opakowanie). Etykiety mogą nie posiadać kleju lub zawierać klej atestowany, przeznaczony jest do niebezpośredniego kontaktu z artykułami żywnościowymi, kontaktem z żywnością suchą, wilgotną (bez tłuszczu).

W przemyśle spożywczym do znakowania wyrobów i opakowań najczęściej stosuje się etykiety papierowe i foliowe. Klienci najczęściej etykietują za pomocą etykiet z folii PP i PE bez użycia kleju. Etykiety zadrukowuje się techniką fleksograficzną w pełnym kolorze FULL COLOR.

 

Etykiety do ŻYWNOŚCI - PRAWO (czytaj więcej)

Wszystkie zawarte na etykiecie elementy powinny być czytelne, trudne do usunięcia oraz widoczne. Przede wszystkim materiały i wyroby do kontaktu z żywnością muszą być produkowane zgodnie z dobrą praktyką produkcyjną (GMP). Oprócz tego nie nie mogą one uwalniać składników wchodzodzących w ich skład w ilościach, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia człowieka , powodować niekorzystne zmiany skłądu żywności lub pogorszenie ich cech organoleptycznych. Materiał do kontaktu z żywnością powinien być stosowany zgodnie z przeznaczeniem określonym przez producenta.

 

 

ZALECENIA i BEZPIECZEŃSTWO (czytaj więcej)

Drukarnia etykiet BART w oparciu o przepisy i regulacje unijne sugeruje : Bezpośrednie etykietowanie żywności obwarowane jest szeregiem wymogów i przepisów. Odpowiednie wymogi zawarte są w dyrektywach unijnych. Wymogi te dotyczą w pierwszej kolejności papieru lub innego materiału wierzchniego.

MATERIAŁ WIERZCHNI : Musi mieć atest dopuszczający go do bezpośredniego kontaktu z suchą, wilgotną lub tłustą żywnością.

KLEJE : Muszą mieć atesty dopuszczające do kontaktu z żywnością. Do etykietowania warzyw i owoców stosowane są specjalne do tego celu opracowane kleje HOT-MELT na bazie kauczuku syntetycznego oraz emulsyjne kleje akrylowe.

NADRUK - FARBY i LAKIERY : W przypadki bezpośredniego kontaktu z żywonością nasza drukarnia sugeruje użycie farb i lakierów niskomigracyjnych, które są droższe od standardowych.

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Etykiety do produktów mrożonych do głębokiego mrożenia. Najczęściej wykorzystywane są w przemyśle spożywczym z produktami przechowywanymi w warunkach niskiej temperatury (często poniżej ZERA stopni Celsjusza). Ze względu na specyfikę oklejanego materiału, etykiety na mrożenie najczęściej posiadają klej super trwały (super mocny) o znacznie zwiększonej przylepności. Takie etykiety naklejane są na tzw. materiały specjalne, opakowania giętkie, używane w niskich temperaturach i wysokiej wilgotności. Ze względu na charakter stosowanych opakowań leków i środków ratujących życie, także do ich etykietowania używane są specjalne rodzaje etykiet z możliwością mrożenie do niskich temperatur). Często do mrożenia wybierane są etykiety termiczne, nasza firma bardziej zaleca etykiety termotransferowe, których papier jest bardziej odporny na wilgoć. Ze względu na swoje właściwości etykiety termo-transferowe są troche lepszym rozwiązaniem.

 

Etykiety do ŻYWNOŚCI - PRAWO (czytaj więcej)

Rozporządzenie w sprawie (przekazywania konsumentom informacji na temat żywności) informowaniu o żywności UE nr 1169/2011, które weszło w życie w dniu 13.12.2014 mówi że "umieszczanie daty zamrożenia jest obowiązkowe jedynie w etykietowaniu opakowanego zamrożonego mięsa, opakowanych zamrożonych surowych wyrobów mięsnych i zamrożonych nieprzetworzonych produktów rybołustwa. Państwa słonkowskie Unii mogą podjąć decyzję o objęciu tym wymogiem nieopakowanego zamrożonego mięsa, nieopakowanych surowych wyrobów mięsnych, i zamrożonych nieprzetworzonych produktów rybołóstwa".

Datę zamrożenia lub datę pierwszego zamrożenia należy wskazać w następujący sposób :

- poprzedza ja sformułowanie "Zamrożone dnia ...";

- sformułowaniu temu towarzyszy sama data lub odesłąnie do miejsca, gdzie data jest podana w etykietowaniu;

- data składa się z dnia, miesiąca i roku, w takiej kolejności oraz w niekodowanej formie, np. "Zamrożono dnia DD/MM/RRRR".

 

Więcej można przeczytać na stronie w zakładce specyfikacja.

 

ZALECENIA i BEZPIECZEŃSTWO (czytaj więcej)

Etykietowanie żywności obwarowane jest szeregiem wymogów i przepisów. Przedstawiany powyższe etykiety : nie są bezpośrednio naklejane na produkty żywnościowe. Mają kontakt z żywnością pośrednio poprzez opakowanie (często z funkcją barierową).

MATERIAŁ WIERZCHNI : Odpowiednie wymogi zawarte są w dyrektywach unijnych. Wymogi te dotyczą w pierwszej kolejności papieru lub innego materiału wierzchniego. Materiał wierzchni musi mieć atest dopuszczający do pośredniego kontaktu z żywnością.
NADRUK - FARBY i LAKIERY : W przypadki pośredniego kontaktu z żywonością propnowane jest użycie farb standardowych. Użycie farb i lakierów niskomigracyjnych, które są droższe od standardowych nie jest wymagane.

 

KLEJ (czytaj więcej)

Kleje muszą mieć atesty dopuszczające do kontaktu pośredniego z żywnością. Do etykiet mrożonych wykorzystywane są specjalnie do tego celu stworzone kleje. Maksymalna temperatura po etykietowaniu nie powinna przekraczać 50 stopni, oznacza to, że nie nadają się na słońce, klej ten pod wpływem wysokiej temperatury jest topliwy. Dostępne kleje :

- do mrożenia (tańszy) 

- do głębokiego mrożenia (droższy).

- na oszronione powierzchnie (najdroższy).

 


PORADY MERYTORYCZNE (rozwiń listę SPECJALISTÓW)

Mariański Wiesław
Pietrzak Jacek

 

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Etykieta do wag zwana również etykietą wagowo-cenową. Etykieta cenowo-wagowa jest to forma informacyjnej etykiety samoprzylepnej używana na całym świecie do oznaczania masy i ceny artykułów spożywczych. Etykiety określające cenę i masę produktu są obecnie drukowane na materiałach samoprzylepnych termo czułych, przeznaczonych do drukowania termicznego. Powłoka termo czuła wymaga jedynie wpływu ciepła, aby zaktywować swą powierzchnię i odtworzyć drukowaną informację łącznie z kodem kreskowym. Do wykonania etykiet cenowo-wagowych stosowane są specjalne papiery termo czułe (ECO, TOP) kopiujące na czarno. Do drukowania termicznego etykiet wagowo-cenowych stosowane są różnego rodzaju drukarki sprzężone z wagą. Etykiety cenowo-wagowe stosowane są głównie w handlu detalicznym oraz handlu hurtowym i przemyśle. Te obszary zastosowań narzucają odpowiednie wymagania stawiane klejom samoprzylepnym. W związku z powyższym stosowane są kleje trwałe do bezpośredniego i pośredniego kontaktu z żywnością oraz trwałe i usuwalne bez atestów do kontaktu z żywnością.

 

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Etykiety promocyjne i cenowe są wykorzystywane w marketach, sklepach, domach towarowych. Służą do oznaczania produktów. Etykiety cenowe zwane są potocznie "cenówkami". Przekazują klientom informacje o aktualnej cenie na dany produkt. Są najczęściej wykonane z materiału termicznego, z papieru, w kolorze białym. Mają zapewniać czytelność, identyfikowalność i trwałość etykiety. 

Popularnymi wymiarami etykietek cenowych "cenówki" są :

- 32x20,

- 35x25 mm.

Etykiety promocyjne stosowane są do informowania o promocji danego towaru. Najczęściej są to etykiety kolorowe wyróżniające się, w kolorach jaskrawych, fluorescencyjnych. Informują o promocji na dany towar oraz jaki jest rabat procentowy. Zapewniają szybką i jednoznaczną identyfikacje.

 

ZASTOSOWANIA (czytaj więcej)

Etykiety promocyjne i cenowe są najczęściej wykorzystywane w marketach, do oznaczania produktów. Etykiety cenowe nazywane są potocznie jako "cenówki", służą do przekazywania klientom informacji o cenie danego produktu. Stosowane są do oznaczenia promocji na dany towar. Informują  klienta w markecie o promocji na dany towar oraz jaki jest rabat procentowy. Zapewniają szybką i jednoznaczną identyfikacje.

 


FILMY : (kliknij i rozwiń)

Przykład: etykiety cenowe i promocyjnei :


Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

BANDEROLE - etykiety na przetwory i na słoiki. Są to etykiety papierowe z klejem standardowym nawinięte na rolkach. Do tych etykiet używane są specjalistyczne wykrojniki (noże tnące). Najważniejszą cechą etykiet na produkty jest jej ATRAKCYJNOŚĆ wizualna. Naklejka powinna być tak zaprojektowana by w efekcie podkreślać i wyróźniać jakoś produktu, którego identyfikuje.

 

ZASTOSOWANIE ETYKIET (czytaj więcej)

Często ich funkcją jest funkcja informacyjna i ozdobna, ale również stosuje się je jako zamknięcia do plombowania opakowania. Często na tych etykietach dodrukowywane są dodatkowe informacje jak np. seria nr, data ważności. Taki zadruk wykonuje się albo na drukarkach etykiet i kalki żywicznej, albo za pomocą tzw. plujek atramentowych zamontowanych na aplikatorach.

 


PORADY MERYTORYCZNE (rozwiń listę SPECJALISTÓW)

Bartecki Marek

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Etykiety na słoiki (etykiety na produkty, etykiety na przetwory). Są to etykiety, których główna funkcja to f. Informacyjna i f. Ozdobna. Często na tych etykietach dodrukowywane są dodatkowe informacje jak np. data ważności, seria nr. Do tych etykiet używane są specjalne wykrojniki / noże tnące. Wymiary etykiety to 67x207 mm. Najważniejszą cechą etykiet na produkty jest jej ATRAKCYJNOŚĆ. Powinna być tak zaprojektowana by w efekcie podkreślić i wyróżnić jakoś produktu, którego identyfikuje.

 


PORADY MERYTORYCZNE (rozwiń listę SPECJALISTÓW)

Bartecki Marek

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Etykiety FruitTag służą do znakowania produktów. Jest to bardzo mocna etykieta bezklejowa, nawinięta na rolki. Kształt etykiety formowany jest przy użyciu specjalnych wykrojników, może być dowolny.  Przywieszki te wykonane są z 2 warstw, specjalnego materiału - folii polipropylenowej i papieru termicznego. Etykiety FruitTag posiadają atest do kontaktu z żywnością. Fruit Tagi mogą być zadrukowane techniką fleksograficzną UV. Warunkiem koniecznym jest użycie specjalnych farb do kontaktu z żywnością, która ma niską migrację. Warstwa termiczna przywieszki umożliwia klientom dodrukowywanie dodatkowych informacji o produkcie na drukarce termicznej (data ważności, partia seria towaru, odmiana). Wadą i ograniczeniem etykiety jest warstwa termiczna, przez którą należy unikać wilgoci i wystawiania na światło słoneczne, ponieważ spowoduje to żółknięcie papieru.

 
ZASTOSOWANIE ETYKIET (czytaj więcej)

Przeznaczone dla przemysłu spożywczego. Najczęściej spotykana jest jako etykieta do czosnku, cebuli, warzyw, owoców. Dzięki swojej naturalenj wytrzymałości może pełnić funkcję uchwytu do noszenia.

 
SPECYFIKACJA MATERIAŁU WIERZCHNIEGO (czytaj więcej)

1. CHARAKTYRYSTYKA : Chemi termiczny papier. Trwały. Laminowany folią MOPP (fibrylowaną), która gwarantuje wytrzymałość i odporność na rozdzierania. Materiał termiczny ECO lub TOP zabarwia się na kolor czarny.

2. ZASTOSOWANIE : Znakowanie produktów informacjami zmiennymi. W suchych warunkach. Tam gdzie ważna jest odporność na rozdzierania. Do ręcznego i automatycznego znakowania.

3. GRAMATURA : 180 g/m2

4. GRUBOŚĆ : 220-230 um

5. MOŻLIWOŚCI : Warstwa foliowa zapewnia ochronę przed rozdarciami.

 


PORADY MERYTORYCZNE (rozwiń listę SPECJALISTÓW)

Marek Bartecki

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Etykiety do metkownic, metki samoprzylepne w rolkach. Do ręczncyh aplikatorów Towa, do metkownic i datowników. Do etykiet białych i kolorowych z papieru i folii na podkładzie silikonowym papierowym. Podkład silikonowany na cienkiej folii PET gorzej się nadaje do takich zastosowań. Naklejki nawinięte są na rolkach różnych średnic w zależności od potrzeby, najczęściej małych fi 40, fi 25 mm. Służą do naklejania na różne produkty, do ich znakowania i identyfikacji. Drukarnia BART w zależności od rozmiaru etykiety, średnicy gilzy nawija dowolne ilości etykiet na rolki tak by nie sprawiały problemów w trakcie użytkowania.

 

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Samoprzylepne etykiety papierowe białe i kolorowe nawinięte na rolkach, dla piekarni, piekarzy i cukierni (cukiernicze). Naklejane na zapakowane pieczywo chleb, opakowanie z bułkę tartą. Do znakowania pieczywa, chleba stosuje się odpowiednie materiały. Ze względu na kształty opakowań nie stosuje się etykiet foliowych. Najczęściej wybierane są tanie kleje standardowe z certyfikatem do kontaktu z żywnością. Dodruki wykonuje się na drukarkach etykiet za pomocą kalek barwiących tańszych woskowych lub droższych woskowo-żywicznych. Etykiety w małych i średnich ilościach aplikowane są najczęściej ręcznie lub za pomocą ręcznych aplikatorów. Przy większych ilościach etykiet aplikowane są za pomocą profesjonalnych atomatycznych aplikatorów etykiet.

 


PORADY MERYTORYCZNE (rozwiń listę SPECJALISTÓW)

Pietrzak Jacek

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Etykiety na wędliny są to informacyjne etykiety samoprzylepne używana na całym świecie do oznaczania suchych mięsnych artykułów spożywczych. Są to etykiety kolorowe z połyskiem - lakierowane, najczęściej wysoko uszlachetnione i ozdobne. Producentom wędlin etykiety dostarczane są w postaci nawiniętej na rolkach, ze względu na duże ilości oznaczanych produktów. Etykiety na wędliny muszą spełniać wiele wymogów związanych z bezpośrednim kontaktem z żywnością. Materiały z których wytwarzane są etykiety muszą posiadać odpowiednie atesty do kontaktu z żywnością. Ważne jest by nadruk na etykietach był wykonany farbami i lakierami o niskiej migracji, dopuszczonymi do bezpośredniego i pośredniego kontaktu z żywnością. Na rynku można spotkać etykiety naklejane bezpośrednio na wyroby wędliniarskie (klej musi posiadać atest do bezpośredniego kontaktu z żywnością) lub w formie banderoli, owijanej do okoła artykułu spożywczego. Te obszary zastosowań narzucają odpowiednie wymagania stawiane klejom samoprzylepnym. W związku z powyższym stosowane są kleje trwałe do bezpośredniego i pośredniego kontaktu z żywnością oraz trwałe i usuwalne bez atestów do kontaktu z żywnością. Etykiety wędliniarskie mogą być wykorzystywane w określonych specyficznych warunkach (wyższa wilgotność, niższa temperatura) dlatego dedykowane specialne materiały muszą spełniać specjalne wymagania. 

 

ZASTOSOWANIE ETYKIET (czytaj więcej)

Informują konsumenta o cenie i masie danego produktu. Wyróżniające dany produkt na półkach sklepowych i w marketach. Etykiety mogą być naklejane na wyrobach wędliniarskich lub w formie owijek banderoli. 
 

MATERIAŁY (czytaj więcej)

Etykiety do wędlin ze względów dekoracyjnych posiadają kolorowy zadruk ale muszą być dodatkowo personalizowane, ponieważ każdy produkt może być inny. Często wykorzystywanym materiałem jest papier termo czuły wysokiej jakości TOP, przeznaczony do drukowania termicznego. Do drukowania termicznego etykiet stosowane są różnego rodzaju drukarki sprzężone z wagą.

 


PORADY MERYTORYCZNE (rozwiń listę SPECJALISTÓW)

Marek Bartecki

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie

Etykiety przemysłu mięsnego, służą do znakowania wyrobów mięsnych i opakowąń w których się znajdują. Etykiety dostarczane są w rolkach. Mogą to być etykiety samoprzylepne kolorowe lub proste białe tańsze. Etykiety kolorowe wyróżniają dany produkt wraz z opakowaniem na którym są naklejone. Takie etykiety mogą mieć pośredni kontakt z żywnością poprzez opakowanie. Bardzo proste białe z nadrukiem czarnym służą dokładnej informacji zawartości i wagi. Białe etykiety z odpowiedniego materiału mogą być aplikowane bezpośrednio na mięso tusze zwierzęce. Wówczas materiał wierzchni etykiet, powinien zawierać odpowiednie atesty do bezpośredniego kontaktu z żywnością. 

 

ZASTOSOWANIE ETYKIET VS PRAWO (czytaj więcej)

Znakowanie żywności jest konieczne ze względów a obowiązek dostarczenia konsumentowi rzetelnej informacji o produktach znajdujących się w sprzedaży. Dla klienta etykieta stanowi przede wszystkim źródło ważnych informacji o jakości danego środka spożywczego. Nabywca powinien na podstawie treści zamieszczonej na opakowaniu bądź etykiecie dokonać świadomego wyboru artykułu odpowiadającego jego wymaganiom. Informacje umieszczone na etykiecie produktów, w tym mięsa i produktów mięsnych muszą być wyraźne, przejrzyste i zrozumiałe dla każdego (nie mogą wprowadzać w błąd). Powinny być również trwałe. Dodatkowo w przypadku artykułów importowanych, oprócz oznaczeń właściwych dla kraju pochodzenia, muszą pojawić się odpowiednie oznaczenia w języku polskim. Pełnią funkcję informacyjną i dekoracyjną. Zawierają najważniejsze informacje niezbędne dla konsumenta (Cena, masa danego produktu). Często są wykorzystywane w specyficznych warunkach (wyższa wilgotność, niższa temperatura). Specjalny materiał umożliwia bezpośrednie etykietowanie etykiet na tusze. Oznakowanie miesa i wyrobów miesnych pełni wiele funkcji m.in. służy do identyfikacji produktu, a także do jego promocji. Co więcej dostarcza informacji jakości i wartości danego środka spożywczego. Podawanie informacji o zawartości skłądników mięsnych na etykiecie opakowania wyrobu mięsnego regulowane jest Dyrektywą 2001/101/WE z 26 listopada 2001r., rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 10 lipca 2007r. dotyczącym znakowania oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1169/2011 z 25 października 2011r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Informacje umieszczone na etykiecie produktów, w tym mięsa i produktów mięsnych muszą być wyraźne, przejrzyste i zrozumiałe dla każdego (nie mogą wprowadzać w błąd).
 

MATERIAŁY KOLOROWE NA OPAKOWANIA (czytaj więcej)

Etykiety naklejane na opakowania z wyrobami mięsnymi, ze względów dekoracyjnych, ozdobnych posiadają wysokiej jakości kolorowy zadruk. Często wykorzystywanym materiałem jest papier termiczny TOP wysokiej jakości. Jest on przeznaczony do drukowania na drukarce termicznej połączonej z wagą cenową metkującą. 

 

MATERIAŁY BIAŁE NA TUSZE (czytaj więcej)

Jest to nowość na rynku. Etykiety naklejane na Tusze zwierzęce pełnią funkcję informacyjną. Zawierają specjalny materiał wierzchni i klej, który został specjalnie zaprojektowany do bezpośredniego kontaktu z żywnością suchą, wilgotną i tłustą. Klej ten występuje w konfiguracji z materiałem wierzchnim specjalnie do tego celu przeznaczonym. Zawiera certyfikaty ISEGA i spełnia normy EN 1230-2 (test Robinsona na bezsmakowość). Minimalna temp etykietowania to 5 stopni, min. temp. po etykietowaniu to -20 stopni C, maksymalna temp. po etykietowaniu wynosi 100 st. C. Posiada 2 lata gwarancji.

 


PORADY MERYTORYCZNE (rozwiń listę SPECJALISTÓW)

Bartecki Marek

Czytaj więcej

Prześlij zapytanie